مقالات

مراحل کامل آموزش محل دستشویی کردن سگ

به خاطر دارم که یکی از سگ‌هایم را برای عمل عقیم سازی به دامپزشکی برده بودم و چند ساعت بعد از عمل و در خانه، در حالی که زیر او پد بهداشتی انداخته بودم با سختی زیاد از جایش بلند شد! کنار او آرام و نشسته راه می‌رفتم تا ببینم چرا از جایش بلند شده؟ مسیرش را به سمت حمام، جایی که به او یاد دادم دستشویی کند کج کرد و اجازه نداد اولین جیش بعد از عملش خطا برود! (جیش در ادبیات صاحبان پت خانگی، یک لفط بسیار عادی و رسمی است)

آموزش جای دستشویی کردن  به سگ، یکی از مهمترین آموزش‌هایی است که شما به عنوان صاحب یک حیوان خانگی خوب، باید از پس آن برآیید. این آموزش نیازمند صبر، پشتکار، تمرین و توجه به نحوه ارتباط با حیوان خانگی خود است. اما خیلی جای نگرانی نیست؛ در ادامه با این مقاله از پتشاپ روتی پت همراه شوید تا این آموزش را برای شما توضیح دهیم.

آموزش جای دستشویی به سگ

بهترین زمان برای آموزش محل دستشویی به سگ

برای آموزش سگ به دستشویی کردن در محل مشخص، بهتر است زمان مشخصی برای دستشویی تعیین شود. این زمان معمولاً پس از هر وعده غذایی یا بعد از بیدار شدن سگ است. بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی همراه با عضو جدید و پشمالوی خود، زمان دستشویی داشتن او را به خوبی خواهید فهمید. 😊

انتخاب محل دستشویی سگ

گام بعدی برای آموزش محل دستشویی کردن در محل مشخص به سگ، انتخاب محل مناسب است. این محل باید آرام، و از محل‌هایی که سگ معمولاً برای بازی کردن استفاده می‌کند، دور باشد.

محدود کردن جای سگ

برای آموزش سگ به دستشویی کردن در محل مشخص، باید ابتدا سگ را در یک فضای کوچک و محدود نگه دارید. می‌توانید از قفس یا کارتن استفاده کنید تا سگ نتواند از محل مشخص خارج شود. در مقاله راهنمای خرید لوازم ضروری برای توله سگ درباره دلیل محصور کردن سگ برای آموزش بهتر، توضیحات بیشتری داده‌ایم.

تشویقی سگ برای آموزش محل دستشویی

برای آموزش محل دستشویی کردن به سگ، باید در برابر انجام کار درست او را تشویق کرد. به این صورت است که می‌توانید آموزش را به درستی پیش ببرید. برای تهیه تشویقی‌ سگ کلیک کنید تا بهترین آن را برای آموزش دوست پشمالوی خود پیدا کنید.

تمجید سگ

باید بدانید که یک تشویقی خشک و خالی کافی نیست! سگ شما انتظار بسیار بیشتری از شما دارد! وقتی سگ به محل دستشویی می‌رود، باید او را تمجید کنید تا بفهمد که این کاری است که از او انتظار می‌رود. می‌توانید از کلمات مثبت و برخورد مهربانانه و خوشحال استفاده کنید، دستی بر سر او بکشید، و یا هر نوع قربان صدقه‌ای که خودتان می‌پسندید. 😍

نکته طلایی در آموزش جای دستشویی به سگ

سگ‌ها حس بویایی بسیار زیادی دارند و یکی از مهمترین راهنماهای آن‌ها برای زندگی در این دنیا، حس بویایی‌شان است. برای این که دوست کوچک پشمالوی خود را راهنمایی کنید، یک تکه روزنامه، کاغذ، یا پد بهداشتی را به جیش سگ خود بزنید تا بوی آن را بگیر و آن تکه روزنامه یا پد را در محلی که می‌خواهید دستشویی کند، بگذارید. پس از این که سگ شما جای دستشویی خود را شناخت، آن تکه روزنامه یا پد را از محیط حذف کنید؛ دیگر نیازی به آن ندارید.

آموزش جای دستشویی به سگ

روش صحیح آموزش محل دستشویی

برای این که بتوانید قوانین خود را به درستی به دوست کوچکتان منتقل کنید، لازم است زبان مشترکی داشته باشید. سگ شما نمی‌فهمد که دقیقا چه می‌گویید و چه منظوری از ادای کلمات دارید؛ اما چیزی که می‌فهمد آوای کلمات است. شما با تکرار کلمات در مدت زمان طولانی، می‌توانید ارتباط خوبی با سگ خود بگیرید و به او معنی کلماتی همچون “نه”، “آفرین”، “بدو”، “بیا”، “بشین”، “جیش کن”، و اسم خود سگ را به او بفهمانید.

برویم سراغ اصل مطلب، آموزش جای درست دستشویی به سگ. معمولا سگ‌ها کمی قبل از دستشویی کردن، زمین را بو می‌کشند و راه می‌روند؛ مخصوصا بعد از بیدار شدن و بعد از غذا خوردن. در این زمان سگ خود را به محلی که می‌خواهید آنجا دستشویی کند ببرید و به او بگویید “جیش کن”.

صبر کنید تا سگ شما در محل جدید بدون استرس باشد و لحن خود را کنترل کنید؛ عصبانی نشوید، داد نزنید، اما قاطع باشید. وقتی بلاخره بعد از نیم ساعت سگ دلبند شما رضایت به جیش کردن داد، به او تشویقی بدهید و از کلمات استفاده کنید تا بفهمد تشویقی که گرفت بابت چه بود! 😂  مثل:

“آفرین”، “آفرین جیش کردی”،

اگر سگ در جای نادرست دستشویی کرد چه کنیم؟

باید به شما بگوییم که اگر در طی دوران آموزشی، سگ شما در جاهای نادرستی دستشویی کرد، کاملا طبیعی است. اما می‌توانید با این کار، سعی کنید تعداد اشتباهاتش کمتر شود و شما را در دردسر نیاندازد:

سر او را به آرامی به محل اشتباهی که دستشویی کرده خم کنید تا بتواند بو بکشد. سپس با اخم به او بگویید “نه”، “اینجا؟” و او را به محل درست دستشویی ببرید.

آموزش جای دستشویی به سگ

چرا آموزش دستشویی کردن سگ در محل مشخص مهم است؟

آموزش دستشویی کردن سگ در محل مشخص، مزایای زیادی برای شما، خانواده‌ شما، و خود سگ دارد!

انز نظر بهداشتی دستشویی کردن سگ در محل مشخص، باعث کاهش آلودگی و احتمال بروز بیماری‌های ویروسی و باکتریایی می‌شود. همچنین، این کار باعث جلوگیری از ایجاد بوی بد دستشویی سگ در محل‌های نامناسب می‌شود.

سگ‌های آموزش‌دیده به دستشویی کردن در محل مشخص عادت می‌کنند و در جاهای نامناسب مثل داخل خانه، فضاهای عمومی و غیره دستشویی نمی‌کنند. این رفتار باعث می‌شود صاحبان سگ، همسایگان و دیگر افراد از رفت و آمد با سگ شما لذت ببرند و محبوب دل خانواده شود.

علاوه بر این با یک بار وقت گذاشتن برای یاد دادن محل دستشویی به سگ، برای همیشه از جمع کردن دستشویی او در هر مکانی راحت شوید. این نکته را هم فراموش نکنید که ذهن سگ‌ها، پذیرای قانونمندی است و با این قوانین ذهنشان پویا خواهد بود.

 

حرف آخر پتشاپ روتی پت

اگر نظر ما را بخواهید، این است که حتما به سگ خود دستشویی کردن در محل مناسب را آموزش دهید. باور کنید که کار شما در در نگه داری بسیار ساده‌تر می‌کند و همچنین خود شما از دیدن ادب و تربیت سگ خود بسیار لذت می‌برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *