مقالات

آموزش ۷ ترفند جالب به سگ ها + مرحله به مرحله

آموزش رایگان تربیت سگ

اکثر افراد تصور می کنند تربیت سگ(Training dogs) یعنی آموزش همان فرمان های عمومی مانند: نشستن، خوابیدن، آمدن، هم قدم و غیره. البته که آموزش این فرمان ها برای تربیت سگ بسیار مهم است اما نباید مزایای آموزش ترفندهای جالب و سرگرم کننده را نیز دست کم گرفت. در این مقاله شما را با آموزش به سگ ها آشنا می کنیم.

آموزش دست دادن به سگ

دست دادن یک ترفند نسبتا آسان برای آموزش به سگ ها می باشد و اکثرا آن را با سرعت یاد می گیرند و پایه آموزشی چند ترفند دیگر مانند بزن قدش، دست چپ و راست، بای بای کردن و بازی گل یا پوچ و غیره است پس سعی کنید این فرمان را به درستی به سگ خود آموزش دهید.

نکته : توجه داشته باشید سگی که دست درد دارد، سگی که خاطره بدی چون گرفتن سرم، کوتاه شدن بیش از حد ناخن، لگد شدن پنجه و … داشته باشد تا زمانی که ترسش از لمس شدن پنجه ها از بین نرود این آموزش را یاد نخواهد گرفت. هرگز در زمان دست دادن پنجه سگ را به سمت بالا و پایین تکان ندهید چون این عمل می تواند باعث ضرب دیدگی، در رفتگی و یا پارگی تاندون دست سگ شود و این هیچ ارتباطی به سن سگ، نژاد و جثه سگ ندارد.

آموزش رایگان تربیت سگ

روش دوم آموزش دست دادن سگ | برای توله های زیر ۳ ماه

لوازم آموزشی : خوراکی مورد علاقه سگ

زمان آموزش : ۵ دقیقه ۲ الی ۳ بار در روز

این روش برای توله های زیر سه ماه است. زمانی که توله در حالت نشسته قرار دارد روبروی او نشسته در یک دست خوراکی تشویقی را نگه داشته با دست دیگر خود دست توله را از آرنج به سمت پنجه با حالتی مثل نوازش لمس کرده و آرام به سمت بالا حرکت می دهید.

میزان بالا آوردن دست توله نباید بالاتر از آرنج دست دیگر توله باشد در این زمان اسم توله و فرمان دست بده را با هم بیان کرده و خوراکی تشویقی را با دست دیگر در اختیار او قرار دهید.

چندین بار این حرکت را پشت سر هم انجام دهید. بعد از مدت کوتاهی تا دست شما به آرنج توله برخورد می کند توله دست خود را بالا آورده و روی دست دیگر شما قرار می دهد.

روش دوم آموزش دست دادن سگ | برای توله های بالای ۳ ماه

این روش برای توله های بالای ۳ ماه و سگ های بالغ که دید گسترده تر داشته و متمرکز هستند استفاده می شود. ابتدا به سگ فرمان بشین را داده و زمانی که سگ در حالت نشسته قرار گرفت خوراکی تشویقی به او داده و خود روبروی سگ نشسته سپس دو دست خود را روبروی سگ قرار می دهید .

دستی که خوراکی تشویقی در آن قرار دارد مشت شده روبروی پوزه سگ و کف دست دیگر به حالت افقی باز روبروی قفسه سینه سگ. سگ بوی خوراکی تشویقی را احساس کرده و در ابتدا سعید می کند با پوزه اش مشت شما باز کند زمانی که به نتیجه نرسد از دست خود برای باز کردن مچ شما استفاده می کند.

در این زمان شما مشت خود را کمی بالاتر برده تا دست سگ بر روی کف دست باز شما قرار گیرد. در این زمان شما فرمان (دست بده) را بیان کرده

مشت خود را باز کرده تا سگ تشویقی را بخورد و با دست دیگر، پنجه سگ که بر روی دستتان قرار دارد را از زیر نوازش کنید.

آموزش بزن قدش به سگ

بزن قدش نوعی ابراز احساسات است که دو نفر بجای دست دادن همزمان کف دست خود را به کف دست دیگری می زنند. برای آموزش این ترفند اگر سگ شما دست دادن را کاملا آموخته باشد یادگیری و اجرای این فرمان برایش بسیار راحت و سریع خواهد بود.

آموزش رایگان تربیت سگ

آموزش  بزن قدش به سگ | برای توله های زیر ۳ ماه

  • لوازم مورد نیاز: خوراکی مورد علاقه سگ
  • زمان آموزش: ۵ دقیقه ۲ یا ۳ بار در روز. ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار فرمان
  • ابتدا زمانی که توله در حالت نشسته قرار دارد شما نیز روبروی توله در حالت نشسته قرار گرفته. خوراکی تشویقی را بین انگشت حلقه و انگشت وسط قرار داده و دست خود را به صورت عمود روبروی صورت توله قرار داده و فرمان (بزن قدش) را می دهید.
  • ابتدا توله سعی می کند  با لیس زدن، خوراکی را از بین انگشتان شما دربیاورد اما زمانی که ناامید شود از پنجه اش استفاده می کند. اولین باری که پنجه خود را به کف دست شما زد خوراکی را در اختیارش قرار دهید.

آموزش  بزن قدش به سگ | برای سگ های بالای ۳ ماه

  • به سگ فرمان بشین را داده و کف دست خود را به صورت عمود روبروی سگ گرفته و در دست دیگر خوراکی تشویقی را بلاتر از پوزه سگ قرار داده.
  • زمانی که سگ پنجه خود را برای گرفتن خوراکی بالا می آورد دستش با کف دست شما برخورد خواهد کرد. در این زمان فرمان (بزن قدش) را بیان کرده و خوراکی تشویقی را در اختیار سگ قرار دهید. در مراحل بعدی تشویقی از صحنه آموزش حذف شده و در جیب یا کیف کمری قرار دهید و بعد از انجام صحیح فرمان آن را به سگ بدهید.

آموزش سلام به سگ

بلند کردن پنجه برای سلام، کار بسیار جالبی است. سگ هایی که آموزش قبلی را به خوبی یاد گرفته باشند، انجام این ترفند را خیلی سریع یاد خواهند گرفت. سگ هایی که در بدو ورود صاحب خود هیجان زده می شوند آموزش این ترفند می تواند نوعی آموزش بازدارنده محسوب شود. بهتر است که صاحبان همیشه خوراکی در زمان ورود به منزل در دست داشته باشند تا با سلام دادن سگ، حیوان مورد تشویق قرار بگیرد.

آموزش رایگان تربیت سگ

روش آموزش

لوازم مورد نیاز: خوراکی مورد علاقه سگ

زمان آموزش: ۵ دقیقه ۲ الی ۳ بار در روز

ابتدا فرمان بشین را داده، زمانی که سگ در حالت نشسته قرار گرفت روبروی سگ می نشینید، سپس خوراکی تشویقی را در بین انگشتان دست خود قرار داده.

در ابتدا کف دست خود را به پوزه سگ نزدیک کرده سپس بالاتر از پوزه روبروی پیشانی سگ، بدون هیچ فرمانی نگه دارید.

سگ نسبت به آموزش هایی که قبلا یاد گرفته می داند در صورتی که پنجه اش با کف دست شما برخورد داشته باشد خوراکی تشویقی را بدست خواهد آورد. به همین علت پنجه خود را برای برخورد به دست شما بالا می آورد. در این زمان شما به سگ فرمان (سلام) را می دهید و قبل از اینکه پنجه سگ به دست شما برخورد کند خوراکی را به او می دهید.

در مراحل بعدی فاصله خود را از سگ بیشتر کرده و می توانید در حالت ایستاده قرار بگیرید. اگر سگ شما توله است و یا نژادی با دست های کوتاه می باشد مانند داشهوند، پاگ، انگلیش، بولداگ و … کف دست خود را روبروی قفسه سینه سگ نگه دارید و یا این آموزش را در حالت خوابیده با سگ تمرین کنید.

آموزش گل یا پوچ به سگ

این آموزش نوعی بازی سرگرم کننده است که باعث می شود سگ رفتاری متمرکز پیدا کرده و همچنین بر هیجاناتش کنترل داشته باشد. سگی که ترفندهای قبلی را به خوبی یاد گرفته باشد در استفاده از پنجه هایش به مهارت رسیده است و خیلی سریع این بازی را یاد می گیرد.

آموزش رایگان تربیت سگ

روش آموزش

لوازم مورد نیاز: خوراکی مورد علاقه سگ

زمان آموزش: ۲ دقیقه. ۳ بار در روز طی یک هفته

ابتدا فرمان بشین را داده زمانی که سگ روبروی شما در حالت نشسته قرار گرفت، خوراکی را در کف دست قرار داده و هر دست را مشت کرده و روبروی سینه سگ می گیرید و فرمان (تو کدومه یا گل کو) را می گویید.

سگ از طریق بو سریعا متوجه می شود خوراکی در کدام دست شما پنهان شده است اما سعی می کند با نزدیک کردن پوزه، خوراکی را با دهانش از دست شما خارج کند.

در این زمان با بیان کلمه نه و دور کردن دست ها، سگ را متوجه عملکرد اشتباهش کنید. دوباره با بیان فرمان، دست ها را روبروی سگ قرار دهید و اولین باری که سگ با پنجه خود بر روی مشتی که خوراکی تشویقی در آن پنهان شده زد، دست خود را باز کرده و اجازه دهید سگ خوراکی تشویقی را بخورد.

در این زمان علاوه بر اینکه سگ خوراکی تشویقی را می خورد با هیجان تشویقی کلامی (آفرین سگ خوب) را نیز بگویید و چندین بار پشت سر هم بازی را تکرار کنید.

 آموزش غلت زدن به سگ

غلت بزن یک ترفند جالب و جذاب است که معمولا اکثر سگ ها در زمان هیجان زدگی و یا برای خشک کردن بدن آن را به طور غریزی انجام می دهند. برای یادگیری این ترفند حتما حیوان باید آموزش خوابیدن را به خوبی یاد گرفته باشد.

روش آموزش

  • لوازم آموزش: خوراکی مورد علاقه سگ، سطح نرمی برای غلت زدن سگ
  • زمان آموزش: ۱۰ دقیقه، ۲ بار در روز طی یک هفته
  • ابتدا روبروی سگ نشسته و فرمان بشین را بیان نموده، سپس فرمان بخواب، زمانی که سگ دراز کشید، خوراکی تشویقی را از جلوی بینی به آرامی به سمت شانه و پشت سر سگ می برید. در طی مسیر چندین بار به حیوان از خوراکی تشویقی ریزی که در دست دارید می دهید.
  • کندی حرکت دست شما باید به شکلی باشد که سگ برای گرفتن خوراکی سر خود را با حرکت دست شما همراه ساخته و به سمت دیگر بچرخد.
  • زمانی که بدن سگ به طور کامل چرخید( یک دور کامل زد) فرمان غلت بزن را بگویید و خوراکی را به او بدهید. در مراحل پیشرفته این آموزش می توانید خوراکی تشویقی را دیگر دور سر سگ نچرخوانید و فقط فرمان را بگویید و بعد از غلط زدن سگ، خوراکی تشویقی را به او بدهید.
  • هرگز بعد از غذا خوردن زمانی که معده سگ پر است این آموزش را با سگ تمرین نکنید چون می تواند سبب استفراغ سگ و حتی پیچش روده و معده سگ گردد که بسیار خطرناک است.

آموزش بازی مردن به سگ

این ترفند بسیار جالب و سرگرم کننده می باشد و در این آموزش سگ با فرمان بمیر و یا شنیدن صدای شلیک، خود را بی حرکت روی زمین پرت می کند و ادای مردن در می آورد. اگر سگی غلت زدن را به خوبی آموخته باشد این فرمان را بسیار سریع تر از دیگر سگ ها یاد خواهد گرفت.

آموزش رایگان تربیت سگ

روش آموزش

  • لوازم مورد نیاز: خوراکی تشویقی مورد علاقه سگ
  • زمان آموزش: ۱۰ دقیقه، روزی ۳ بار طی یک هفته
  • ابتدا روبروی سگ نشسته فرمان بخواب را داده زمانی که سگ بر روی زمین دراز کشید مانند فرمان غلت بزن، خوراکی تشویقی را روبروی بینی سگ گرفته و به آرامی به سمت شانه و پشت سر، دست خود را حرکت می دهید.
  • زمانی که سگ به پهلو قرار گرفت، خوراکی تشویقی را کاملا به زمین زندیک می کنید تا صورت سگ کاملا بر روی زمین قرار گیرد سپس فرمان بمیر یا صدای شلیک( کیو، بنگ) را بیان کرده و خوراکی را به سگ می دهید.
  • در مرحله پیشرفته از سگ فاصله گرفته و دیگر خوراکی تشویقی را دور سر سگ نمی چرخوانیم بلکه دستی که از خوراکی خالی است را به شکل تفنگ به سمت حیوان نگه دارید. صدای شلیک را در بیاورید زمانی که سگ به پهلو قرار گرفت به سمتش رفته و با نوازش و خوراکی مورد تشویق قرار می دهید.

آموزش بوس کردن به سگ

این ترفند برای کودکان بسیار جالب و جذاب است. با آموزش این ترفند، سگ یاد می گیرد با شنیدن فرمان ( بوس) دست، صورت یا لب شما را بلیسد. بوسیدن یکی از آسان ترین آموزش ها می باشد چون سگ ها به صورت غریزی برای برقراری ارتباط و نشان دادن علاقه، افراد را می لیسند. شما می توانید هر زمان که سگ به طور اتفاقی شما را لیسید فرمان بوس را بیان کرده و خوراکی تشویقی را به او بدهید. اما این آموزش به سگ باعث می شود که سگ این عمل را وقت و بی وقت انجام دهد که همیشه مورد استقبال صاحب و اطرافیان قرار نمی گیرد.

آموزش رایگان تربیت سگ

روش آموزش

  • لوازم مورد نیاز: خوراکی مورد علاقه سگ، کره بادام زمینی و یا پنیر خامه ای
  • زمان آموزش: ۲ دقیقه، سه بار در روز، طی یک هفته
  • ابتدا کمی پنیر خامه ای بر روی گونه یا دست خود بمالید، سپس به سگ فرمان بشین را داده و خود روبروی سگ در حالت نشسته قرار بگیرید.
  • وقتی پوزه سگ به آن قسمت از بدن نزدیک کرد فرمان( بوس بده) را بیان می کنید زمانی که سگ صورت شما را لیسید حیوان را با خوراکی تشویق می کنید.
  • در مراحل بعدی دیگر نیازی به پنیر خامه ای نیست. فقط کافی است که صورت خود را به پوزه سگ نزدیک کنید و فرمان را بگویید تا سگ صورت شما را بلیسد.
  • کودکان به تنهایی این فرمان را با سگ به هیچ عنوان بازی نکنند زیرا خطر گزیدگی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *